Bron: Pixabay / GDJ
Nagenoeg ieder nieuw softwareproduct dat vanaf 2020 op de markt verschijnt bevat kunstmatige intelligentie (AI). Wel leidt de snelle opkomst van AI in software en de grote hoeveelheid ontwikkelaars die claimen AI in hun software te hebben verwerkt tot verwarring bij kopers. 

Dit voorspelt Gartner. Het onderzoeksbureau wijst op de snel groeiende populariteit van AI. Zo kwam de term ‘artificial intelligence’ in januari 2016 niet voor in de top 100 meest gebruikte zoektermijn op gartner.com. In mei 2017 was de zoekterm gestegen tot de zevende positie. Gartner verwacht dat AI in 2020 een top 5 investeringsprioriteit zal zijn voor 30% van de CIO’s. 

‘Grootste goudkoorts van de afgelopen jaren’
“Naarmate AI accelereert in de Hype Cycle, proberen veel softwareleveranciers te profiteren va deze grootste goudkoorts van de afgelopen jaren”, zegt Jim Hare van Gartner. “AI levert spannende mogelijkheden, maar helaas zijn de meest leveranciers gericht op het simpelweg bouwen en op de markt brengen van een AI-gebaseerd product in plaats van eerst de behoeften, potentiële use cases en business value voor klanten te identificeren.”

Gartner ziet drie aandachtspunten die technologieproviders goed zullen moeten gebruiken om succesvol te kunnen profiteren van de kansen die AI biedt: 

1. Een gebrek aan differentie zorgt voor verwarring en uitgestelde aankopen
Door de snelle toename van startups en leveranciers die allen stelle AI-producten te leveren zonder zich hier duidelijk in te differentiëren zorgt voor verwarring onder kopers. Meer dan 1.000 leveranciers stellen inmiddels een ‘AI vendor’ te zijn of geven aan AI te hebben verwerkt in hun producten. Gartner stelt dat bedrijven te makkelijk het label AI op producten plakken. Die zorgt voor verwarring onder kopers en zorgt dat zij aankoopbeslissingen uitstellen

2. Bewezen en minder complexe machine-learning mogelijkheden voldoen aan de behoeften van veel eindgebruikers
Ontwikkelingen op het gebied van AI, zoals deep learning, krijgen veel aandacht. In werkelijkheid zorgt dit echter dat de waarde van eenvoudigere, bewezen aanpakken onduidelijk is voor bedrijven. Gartner adviseert leveranciers de meest simpele aanpak te kiezen om te voldoen aan behoeften van klanten, in plaats van geavanceerde AI-technologieën in te zetten

3. Organisaties beschikken niet over de skills om AI-oplossingen te evalueren, bouwen en uit te rollen
Meer dan de helft van de respondenten in Gartner’s 2017 AI development strategies survey geeft aan dat het ontbreken van de juiste vaardigheden bij personeel de grootste uitdaging is voor het uitrollen van AI in hun organisatie. Organisaties hebben vooral behoefte aan AI-oplossingen die hen helpen beslissingen te maken en processen kunnen automatiseren. Ook blijken veel bedrijven de voorkeur te geven aan kant-en-klare AI-oplossingen in plaats van op maat gemaakte oplossingen.