Bron: Pixabay
De eerste bedrijven kunnen via sms of chatdienst Allo met klanten praten. Organisaties kunnen in hun Google My Business-pagina een telefoonnummer instellen, waarna klanten hen via dit telefoonnummer kunnen contacteren.

De nieuwe functionaliteit is opgemerkt door Search Engine Land en wordt bevestigd door Google. Klanten die via een mobiel apparaat op Google naar een bedrijf zoeken, krijgen van Google allerlei informatie voorgeschoteld over dit bedrijf. Denk hierbij aan het adres van hun website, een routebeschrijving naar de organisatie en het telefoonnummer van het bedrijf. Hier wordt nu de optie ‘Message’ aan toegevoegd. 

Met één druk op de knop contact leggen
Gebruikers kunnen via de nieuwe feature met één druk op de knop contact te leggen met het bedrijf. Klanten versturen berichten op iOS via hun native messaging app, waarna bedrijven die bericht in Google Allo of hun native messaging app te zien krijgen. Via deze apps kunnen zij vervolgens een chatgesprek opzetten met klanten. 

Wie de feature in gebruik wil nemen zal deze eerst moeten configureren. Hierbij moet ondermeer een telefoonnummer van een apparaat worden opgegeven waarop het bedrijf berichten van klanten wenst te ontvangen. Dit apparaat moet sms ondersteunen. Daarnaast kunnen organisaties een automatische reactie instellen die gebruikers krijgen voorgeschoteld zodra zij een bericht naar het bedrijf sturen.

Vooralsnog alleen in de VS
Op dit moment is de feature alleen voor Amerikaanse bedrijven toegankelijk. Het is onduidelijk wanneer de functionaliteit naar Europa wordt uitgerold.